Sunday 21 June 2009

Recept lesen - Zöld dió likör

Mivel még szezonja van, gondoltam beírom ide... hátha jól fog valakinek. Érdekes mennyi mindent készítettek régen zöld dióból, amit az ilyen városi "gyerek" mint én, szinte nem is látott (a zöld diót persze). Még iskolás koromban is nagyon ritkán, hiszen nekem nem volt falusi nagymamám.  Anyukámék is nyugdíjas korukra döntöttek úgy, hogy falun jobb... és tényleg :D. Persze nem mindenkinek való a falusi élet, de ők megfiatalodtak, a kertben csodákat művelnek, állatokat tartanak...  Arra is emlékszem, hogy gyerekként nagy szó volt ha valaki sötétbarna kézzel ment suliba és dicsekedte, hogy evett finom friss diót.. A többiek (a városi vásott kölykök) meg csak néztük csodálva a kezét... Na meg amikor véletlenül kiszabadultam ilyen helyre, az összes és legzöldebb diókat matattam meg, csak az én kezem is legyen nagyon barna.

Na ezen vallomást fogadjátok szeretettel :D még senkinek nem vallottam be, hogy én biza nem szégyelltem ha fekete volt a kezem a diótól, hanem büszke voltam rá. Persze most szerencsére kicsit megváltozott... :D

Na de nézelődtem egy receptes könyvben, ott is utána akartam nézni a rózsalekvárnak, hátha van valami használható egyéb ötlet, s ott találtam meg a likör receptet.

Zöld dió likőr


Hozzávalók:

  • egy kiló zöld dió (kb. 20 drb)

  • 0,5 kg cukor

  • 1 liter 96 fokos alkohol

  • 1 liter víz

  • narancs vagy citrom héj

  • fahéj

  • szegfűszeg


Elkészítése:

"A diót fiatalon szedjük le, amikor még puha, tűvel átszúrható, mert ilyenkor a legaromásabb. A zöld diót felaprítva egy nagyobb (3 literes)  üvegbe tesszük, és annyi alkoholt öntünk rá, hogy ellepje. Továbbá beleteszünk  egy narancs vagy egy citrom héját, kis darabka fahéjat, 3 szem szegfűszeget, és később, pár nap múlva 15-20 szem kimagolt meggyet.

A cukorból és a vízből szirupot főzünk,  s ha kihűlt azt is az üvegbe töltjük.  Ezután az üveget bedugaszoljuk  és hűvös helyen kamrába elraktározzuk.  2-3 hónap múlva a levét azaz a kész zöld dió likőrt  leszűrjük, ekkor már fogyasztható , de minél hosszabb ideig áll, annál jobb.

Leszűrés után az üvegben maradt dió ágyat még kétszer feltölthetjük szesszel.

A zöld dió likőr magas C vitamin tartalmú ital. Sötét helyen jól eldugaszolva C vitamin tartalmát sokáig megtartja. Kis mennyiségben fogyasztva gyógyító hatású. Gyógyító hatását régen felismerték, tüdőgyulladásos betegeknek adták. "

Forrás:  A befőzés ABC-je (Keszi-Harmath Erzsébet) ezerkilencszáz roppant sokból

No comments:

Post a Comment