Friday 19 June 2009

Meggylekvár beszámoló

Elkészült a meggylekvár. Azt hiszem egy ideig minden lekvárkészítési hajlamom kielégítve. És a lényeg az elégedettség ugyebár... Nehéznek nem nehéz, időt azonban igényel, még ha nem is olyan sokat, meg macerát meg mütykölődést. Próbáltam kavargatás közben olvasni is, de ahhoz még a könyvfelfüggesztés és lapozás gondjait meg kéne oldjam. Szerencsére lekvár főzés közben készült a lecsó, így nem "untam halálra" magam.  Egyszer fordult elő, hogy a lekváros fakanalat a lecsóba mártottam, még jó, hogy nem fordítva. Mosogatnom is legalább 3x kellett, még a csempe lemosása, a kályha lesikálása maradt hátra.  És természetesen nem én készítettem volna az egészet ha sikeresen nem égetem oda. De hát ettől lett elbűvölő az íze, van neki olyan "buchéja" vagy hogyismondják szakácsnyelven.

Az odaégetés úgy sikerült, hogy a borkánokkal bíbelődtem, miközben két kavarás kimaradt... máris odakapott, ekkor döntöttem úgy, hogy na ennyi, kész a meggylekvár. Arra már bevallom egy másodperc türelmem se volt, hogy új edényt keressek, áttöltsem gyorsan, és még főzőcskézzem vigyázva, nehogy abba is odakapjon. Cak pakk eldöntöttem, hogy jó is lesz így, máris kanalaztam be a félig forró üvegkantákba a lekvárt, persze nem tettem semmiféle kanalat alá, nem tört el egyik sem...

A recept nagyon egyszerű....már leírtam valahol de leírom még egyszer

Kell hozzá:

  • meggy

  • cukor


Elkészítése:

megmosom, kimagolom a meggyet, lecukrozom és állni hagyom. Ezután lassú tűzre teszem és kavargatom amíg bevastagszik.

És hogyan készítettem én....

megmosom, eszegetem, kimagolgatom, csempét összepriccolom a magoláskor meggyel, a kezemet is, a blúzomat is. Szerencsére kötényt aggattam magamra... Akkor is sikerült összemázolódnom. Kb. 2,5 kiló meggyből készítettem. Ehhez én valami 300grammnyi cukrot raktam, személy szerint kicsit édesnek találom, de azt hiszem ennél egy kicsivel többet kell mégis rakni, hogy ne romoljon meg.

Amit változtattam az egészen, ezt nem mondta senki, hogy így kéne... megdaráltam a meggyet. Ugyanis eléggé darabbosnak nézett ki. Tettem mindezt úgy, hogy előbb felkutattam a lakásban a húsdarálót. Mert sejtettem, hogy "kell lennie" valahol, de sajna lila fogalmam se volt, hogy merre... Végül csak megtaláltam. A ledarálás meg úgy történt, hogy levettem a tűzről a majdnem kész meggylekvárt, és úgy ahogy volt merőkanállal elkezdtem adagolni a darálóba. Nagyon lassan tekergettem, mert nem akartam még jobban összepriccolni pirinkó konyhámat.  Miután ledaráltam pár percig visszatettem a tűzre, előkészítettem az üvegeket majd megéreztem a kozma "illatát", tüzet eloltottam, és bekanalaztam az üvegekbe a lekvárt. Ennyi.

Valami gyerekkori emlékfoszlányokból rémlett, hogy kéne dunsztolni, meg takargatni meg izé... de megint 2.30 perc táján jártam, amikor ehhez már vajmi kevés energiám és kedvem volt. Egy üvegnyit azonban félre fogok tenni és lesem mennyi ideig áll el ilyen "módszerekkel" készített lekvár...

Következtetések:

Hát sokkal jobban tudom értékelni a mások által készített lekvárokat is. Mert azért elég sok tökölődés van velük, és szegény lekvárok jobb sorsra érdemesek.  Bevallom, kicsit "lenéztem" őket... az "egyél lekváros kenyeret" mondatra mindig elhúztam az számat...

Életem ezeddig LEGFINOMABB meggylekvárját készítettem... ami nyilvánvaló, hisz csak második lekvár, és az első ribizliből volt.

Következzenek a képek:

Kezdeti fázis...

DSCF4490



az üvegek várakoznak... na amikor ezeket pakoltam be az edénybe, meg vizet tettem akkor kapott oda a lekvárom!!! A képről meg látható, hogy "irodakukaccal" van dolgunk, ugyanis nem találtam újságpapírt, így elnyomtatott A4 papírt használtam fel e célból...

borkan



és egy borkán meggylekvár :D

Egy borkán lekvár



lekváros "kenyér"

Lekváros kenyér



Na és egy "rendes"  borkán lekvár...

DSCF4569

5 comments:

  1. na én ma csináltam a meggylekvárt, de én tettem bele dzsemfixet, mert fogalmam sincs, hogy tartósítsam egyébként..
    mondjuk kissé vicces volt, leszedtem a fáról, kimagoztam (lett 3 kg), órákig főztem.. majd lett 5db üveg.. szipp. ez szomorú ;)
    eléggé túlfőztem.. elfőtt az egész leve :)

    ReplyDelete
  2. de hát ez a "kiszúrás" ott van minden kajánál!!! Az ember belead apait anyait, szöszmötöl vele órákat és a sok "haramia" (na persze attól függ, hogy ki, de valakik mindig akadnak) semmi perc alatt az orruk alá tömik és mi marad??? A sok mosatlan.
    Amúgy a cukor tartósít :D
    Még használnak szalicilt is, olyan fehér por amit a tetejére szoktak szórni.

    ReplyDelete
  3. Jajaja, szalicilt is tettem a tetejére.. lehet ez már így túlzás volt ;)
    Ráadásul az volt a gond, hogy az otthoni meggyfánkat elverte a cég (szóval a jég - de már nem javítom ki;), így a magozás sem volt olyan egyszerű. Létezik ilyen vicces meggymagozó gép.
    http://konyhashow.eu/images/11300.jpg
    Beleteszed a meggyet, megnyomod a gombot és kilöki a magot, majd legurul a meggy. Én azt gondoltam erről, hogy mekkora nagy hülyeség, de neeeeem! Tényleg hasznos, némileg hihetetlennek tűnik.:)

    ReplyDelete
  4. na de egyenként beletenni a meggyeket???
    jaj unalmas egy szöszmötölés a meggymagozás!
    ki kéne találják, hogy az ember beleönt egy fél kilót, a gravitáció meg legurit mindig egy újabb meggyet és a villanyáram pedig megböki a kart... na az lenne az igazi meggymagtalanító gép!

    ReplyDelete
  5. Hááát, jó későn jutok el ide... persze VAN ilyen gépesített meggymagozó, nagyüzemi használatra, huszonkét kilós, százezrekért. Azért milyen sokatmondó már, hogy nem képesek legyártani ugyanezt kisebb méretben, emberi áron. A háziasszony, aki esetleg évről évre harminc-negyven-kitudjahány üveggel rak el meggyet, cseresznyét, lekvárt, szörpöt, befőttet, az bogarásszon egyenként, van ideje... *grrrrr*

    ReplyDelete