Monday 18 January 2010

Liszt kérdés...

Tegnap nagy dilemmában voltam soppingolás közben. Na nem nagy. Mert nem szoktam az ilyenen sokat gondolkozni. Csak épp gondoltam, hogy így kezdeni sokkal inkább hatásvadász, mintsem elmondani, hogy sima, mezei csodálkozásban volt részem és most se tudom mi a különbség.

Ugye van a teljes kiőrlésű liszt. Ami tartalmazzal azokat az apró barna izéket. Jó ezt tudom. Ismerem még a 000-as lisztet és talán van még több nullás, vagy kevesebb. Eddig is jó. Van a nagyon durva őrlésű búza izé, ami nem liszt, de búzadara, vagyis gríz. Jó eddig helyben vagyunk.

Láttam még olyant, hogy kalács liszt, és erre is volt aki esküdözött, hogy csak ebből lehet kalácsot készíteni, bár ezt nem hiszem el... és leltem 480-as illetve 650-es lisztet.  Na biza elképzelhetitek, hogy a kosárba landolt: egy 480-as, egy 650-es és egy 000-as, ha mégsem ehető.

Hazahoztam, kibontottam, megszagoltam, megtapogattam, összehasonlítottam az itthoni 000-as liszttel és semmi különbséget nem láttam a 650- illetve 000 között. Szóval passz... biztos van valami értelme, csak én nem tudom még, de majd kiderül.

UPDÉT :D

ugye google a jó barátunk, és nem bírtam tovább várni, meg kellett nézzem mi és hogy van ezekkel a 650-es, 480-as és 000-as lisztekkel.

Hát úgy van, hogy őrléskor a lisztbe kerül a búza (vagy egyéb gabona héja). Több vagy kevesebb,és ezt nevezik hamutartalomnak. A román törvény meg így csoportosítja a liszt féléket:

A finom fehér liszt maximum 0,65% hamutartalommal rendelkezhet és a következő kategóriák léteznek:

- 480-as:finom fehér liszt, maximum 0,48% hamutartalommal
- 000 -as: finom fehér liszt  maximum 0,48% hamutartalommal és maximum  28% gluténtartalommal;
- 550-as:finom fehér liszt, maximum 0,55% hamutartalommal
- 650-as:  liszt, maximum mximum ,65% hamutartalommal rendelkezhet

ezen kívül van még a félfehér liszt, ami 0,66% és 0,90% , a fekete liszt, ami 0,91% és  1,40% illetve a diétás liszt, ami 1,41% és 2,2% maximális hamutartalommal rendelkezhet

Ezek a román "rendszerezések", mert úgy értettem magyarországon másképp vannak számozva. De sejtésem szerint a számok nagyjából itt is fedik a %-at.

Paff ! Na ugye mennyivel okosabbak lettünk?  Legalábbis én...

3 comments:

  1. Ez hasznos volt nekem én, a lisztekkel nem vagyok teljesen képben, néha csak bámulom én is a boltban a liszteket és nem tudom eldönteni, melyik kell nekem :-)

    ReplyDelete
  2. Szia! Én sem sokat fogok segíteni megvilágosodni, de annyit tudok, hogy a 650-es az a kimondottan kenyérnek való liszt (fehér, de mégsem anynira) a nullás pedig az, ami mindenhez jó. Szerintem hülyeség hogy külön kalács-, meg pizza- meg mittommilyen felirataik vannak a liszteknek, szerintem inkább valami reklámfogás az is.
    A teljes kiörlésű lisztek pedig ... szerény tudásom szerint tartalmazzák a korpát és a búzacsírát is, de lehet, hoyg ennél több van bennük. Én mindenesetre, ha reformosan akarok valamit készíteni, nem mindig veszek tk. lisztet, hanem a fehér liszthez keverek néhány kanálnyi korpát. 1 kiló belőle kb. 2,5 lej és hónapokig elég (legalábbis nekem).
    Ami a fantáziámat birizgálja az az, hogy mi lehet itt nálunk az, amit Mo-n réteslisztnek hívnak. Ha esetleg "kinyomozol" valamit róla, majd oszd meg, jó?

    ReplyDelete
  3. Edith, nálunk lehet kapni réteslisztet a boltokban én szoktam is hasznlni,mert nagyon jó lesz tőle a kelt tészta.Jelenleg teljes kiőrlésű tönköly réteslisztem van itthon,én nagyon kedvelem a rétes lisztet,az állaga kicsit a búzadarához hasonlít.Egyszer a férjem vásárolta tévedsből,mert azt hitte búzaliszt,azóta megszerettem:-)

    ReplyDelete