Thursday 24 December 2009

Bejglee

Olyan bejglit sütöttem, hogy csak na. Bevallom azt hiszem soha nem gondoltam arra, hogy én valaha bejglit fogok sütni. Na de hogy élvezzem is a műveletet ez még jobban "kiborított".

Az történt, hogy anyum a kezembe nyomott egy receptet, hogy na készítsd el ezt a bejglit. Kérdeztem, hogy mit? Hogy? Mivan? Tessék? De már neki is kezdtem olvasni és rájöttem nem nagy ügy, slusz passz összegyúrtam a tésztát, elkészítettem a tölteléket és bevallom életemben nem ettem ennyire finom bejglit. Most már nem tudom, hogy azért mert én készítettem vagy nagyon éhes voltam amikor megkóstoltam... de tényleg nagyon finomra sikerült :D

Ime a recept:

Hozzávalók 4 rúdhoz (2 mákos, 2 diós)

Az élesztős tésztához:

  • 1,5 dl tejfől

  • 20g élesztő

  • 1 tojás és 2 a kenéshez

  • 500 g finomliszt

  • 250 g vaj vagy margarin

  • 50 gram porcukor

  • 1 csipet só


A töltelékhez:

  • 100 g mazsola

  • 6 cl rum

  • 1/2 vanília rúd

  • 200+200g porcukor

  • 1/2 dl tej

  • 100g darált dió+100 g darabosra vágott dió

  • 200g darált mák

  • 1 citrom


Elkészítése:

A recept azt ajánlja, hogy a tésztát lehetőleg előző este készítsük el. Nos nem így tettem, és így is jól sikerült.  A tejfölt meglangyosítjuk, elkeverjük az apróra tördelt élesztővel és 1 tojással. Elmorzsoljuk a lisztben a vajat/margarint, a tetejét megszórjuk porcukorral és a sóval, hozzáadjuk az élesztős tejfölt, összegyúrjuk , 4 cipót formálunk belőle, fóliába csomagoljuk, másnapig a hűtőben pihentetjük.

Én... tejfölből egy kanálnyival kevesebbet tettem, mert nem lettem volna én ha nem másképp csinálom, és helyette egy fél deci tejben oldottam fel az élesztőt és hagytam amíg kicsit felfut, majd ezután kevertem össze mindent ami a tésztához való és gyúrtam jól össze. Ezután nem osztottam cipókra, hanem úgy egyben hagytam állni vagy 2 órát, majd mivel más dolgom akad még vagy kettőt a hűtőben tartottam.

A mazsolát forró vízzel leöblítjük, lecsepegtetjük, meglocsoljuk a rummal és fél órát állni hagyjuk. Vanília rúd helyett 2 zacskó vaníliás cukrot használtam és a 200 g cukorral meg a tejjel összekevertem, felforraltam, majd hozzáadtam a darált diót is. Amit ugye megint nem a recept szerint 100+100 hanem 200 darált és kész volt amit használtam.  Kevés PrezLee-t prézlit is adtam hozzá. Persze a töltelék egy picit keményebb lett, így a rummot is beleöntöttem amit azelőtt a mazsolára tettem. A receptben ezt nem írta de hát az ember kitalál valamit ha azelőtt kicsit elbaltázta a dolgokat.

Folytassam csak a receptet: a máktöltelékhez 1 dl vízzel összeforraljuk a maradék 200g porcukrot, beleszórjuk a mákot. Lehúzzuk a tűzről, elkeverjük a citrom reszelt héjával és az átszűrt levével. Fedő alatt 10 percig pihentetjük, aztán fedő nélkül hagyjuk kihűlni. Itt is alkalmaztam egy két sajátosságot, mert másképp sérül az érzékeny lelkem... belecsavartam a citromot és a húsából is kapartam bele egy adagot. Végül is ... rossz nem lehet és miért ne tettem volna?

Ezután a tésztát négybe vágtam, egyenként téglalap szerűekre nyújtottam,a kenéshez való  két tojást különválasztottam (fehérjét a sárgától), persze itt egy baklővést is elkövettem, mert egyik tálba tettem egy sárgát, mellé a  másik fehéret löttyintettem be hirtelen, de még szétszedhetőek voltak... és megkenegettem a fehérjével belül, majd elosztottam félbe a dió tölteléket és igyekeztem elkenegetni a lapon, majd feltekertem és tepsibe helyeztem. Ezután a tetejét megkentem tojásfehérjével, kicsit hagytam pihenni, majd tojás sárgával is. Ezután tettem a sütőbe, amit nagy ügyesen az első adagnál elfelejtettem felhúzni a tüzet. Ezért az első 2 tekercs kicsit szétlapult. De attól függetlenül nagyon finom lett.

Ja! Nem elfelejteni jól megszurkálni a tekercseket mielőtt sütésre kerül a sor, mert másképp kihasadhat.

Az első kép a szebbre sikeredett mákos bejgli a másik a kicsit ellaposodott de nagyon fincsi diós bejgli.





U.I. Mivel első bejglik, őket illeti meg  a dicsőség, hogy a bejglee nevet viselik.

No comments:

Post a Comment